Miért nem alszanak a gyerekek?

    Legnagyobb vágyunk sokszor kisgyermekes szülőként, hogy VÉGRE egyszer alhassunk. Első két fiammal én is sokszor megéltem ezt a problémát.
    Petikém hajnal 1-től 9-ig aludt, 2-3 felébredéssel. Én viszont már este 9-kor hulla álmos voltam. Három hónapos koráig napközben is hajlandó volt aludni, aztán már csak az iskolába indulás idején mutatta az álmosság jeleit…
    Tomikám már jobb helyzetet hozott, ő éjjel 11 felé már aludt, de 6 hónapos kora után kizárólag a nagymama tudta napközbeni pihenésre késztetni.
    Az állandó készenlét borzalmasan kimerítő. Vajon miért NEM aludtak a nagy fiaim, s miért kaptam egyre tündéribb alvóbabákat utána?

    A hibákat természetesen leginkább a szülők követik el. Mik is voltak ezek a mi életünkben?

    Táplálkozás

    Minél kisebb a baba, annál inkább az evés áll a középpontban. Ha nem szopizik eleget, ha túl sokat szopizik, ha beszorul a büfi, ha másért csikar a poci, mind kínlódást okoz. Az ilyen jellegű nyűglődések általában 5-6 hónapos korra megszűnnek, jó esetben már a második hónapban beáll a baba emésztése egy megszokott ritmusra, ami persze folyamatosan változik, alakul…Tehát nincs vége az evéssel kapcsolatos kérdéseknek nagyobb korban sem.

    A harmadik gyermekem, kislány lett. Ő már hajlandó volt napközben is aludni, de az igazi megoldást két dologban kell keresnünk.

    Megfelelő testtartás

    A babák nagyon szeretnek összekucorodva feküdni, mondjuk a babahordozóban. Mivel az anya pocijában hasonló pózban voltak, még az első életévben sokáig ez a kedvenc alvóhelyük. A babahordozót felakaszthatjuk hintakampóra is, így a gerincünket is megkíméljük, s ha becsatoljuk a babát, akár órákig is hintázva alhat, ami igen jó hatással van az agyfejlődésére is.
    A másik nagy ajándék a hason fekvés. Mivel a hirtelen csecsemőhalál leginkább hason fekvő babáknál fordul elő, ezt a pózt nem szokták javasolni a védőnők. DE elaltatni remekül lehet így! A karunkra hasra fektessük, úgy, hogy a pofija a könyökhajlatunk mellett legyen, pelusát fogjuk a tenyerünkbe. Így a popsiját finoman ütögetve minden hasfájás jól mulasztható. Ha így sem múlik, akkor érdemes elgondolkozni valami gázösszegyűjtő készítményen, mint pl. az Espumisan. Negyedik gyermekem egy üvegnyitől megszabadult örökre a hasfájástól.

    Mit eszel, anya?

    Amire kevésbé szoktak gondolni, mint problémaforrás, az az édesanya táplálkozása. Az anyatej az anya étkezése utáni 8-16 óra múlva emésztődik a baba pocijában. Így, amit mi reggelire megettünk, megittunk, annak eredményét tapasztalhatjuk a baba esti altatásakor. Nehezen emészthető vacsora esetén még az is megmutatkozhat másnap este a babánknál.
    A belet izgató kávé, vagy emésztési nehézségeknél akár a paprikahéj vagy táplálék-intolerancia esetén a kakaónkkal fogyasztott tej estére komolyan megkínozhatja a kisbabánkat.
    Sokszor a szülő nem is gondolja, hogy ételérzékenysége van, csak néha kicsit fáj a hasa, fel sem fogja, mi az oka. DE a babánál az anya által rosszul megemésztett táplálék igazi kihívást jelent már, hiszen az anyatejbe MINDEN koncentráltan kerül. A jó és a rossz egyaránt.
    A megoldást egy táplálkozási napló jelenthet, amibe beírjuk, mikor mit fogyasztottunk, s megfigyeljük, hogy a következő 24 órában milyen volt a baba közérzete.
    A plusz nehézséget az okozza, hogy ha valakinek étel-intoleranciája van, az így felszaporodó emésztetlen tápanyagok kiürüléséhez két hét is szükséges, így nem fogjuk azonnal látni az irritáló étel kihagyása után a pozitív eredményt. Ha valamivel kapcsolatosan gyanúnk van, azt a táplálékfajtát hagyjuk ki legalább egy hétig. Ekkor már látszódnia kell, hogy javul a helyzet vagy sem, saját magunkon és a baba általános közérzetén egyaránt.

    Együtt

    Születése előtti egész létezésében a baba együtt volt Anyával, egy védett, meleg, biztonságos helyen. Innen kerül ki egy éles fényekkel, hideggel teli külvilágba. Természetes, hogy a meleg, puha együttlét után vágyakozik. Sokszor csak azért kérnek éjszaka cicit a babák, mert együtt akarnak lenni Anyával, nem is feltétlenül az éhség az oka. Tegyük körbe babánkat plüssállatokkal, illetve olyan párnákkal, ami, ha ráborul is, nem válhat veszélyessé. Tehát jó tónusú, nem túl szétfolyós párnákat válasszunk. Az így kialakított meleg fészek már elég biztonságos számára. Általában szeretik, ha valaki még alszik velük a szobában, lehet az nagyobb testvér is. Azt sem bánják, ha horkol az illető.

    Az elalvási rítus

    A babák eleinte akár ágyúdörgésben is tudnak aludni, ha álmosak. Értelmük nyiladozásával azonban, minél érdekesebb a környezet, annál nehezebben alszanak el. Sokszor akkor is fent akarnak maradni, amikor már állni sem bírnak, és ellenkeznek, ha a megszokott altatós pozíciónkat akarjuk vele megvalósítani. Egy pár perces levegőzés, az éjszakai fények ablakból megszemlélése nálunk segíteni szokott. Ez után már csak kicsit ellenkezik Miron, hogy betegyem a hintába. Ő általában vagy a hintában vagy apa kezében szeret elaludni. Apa kezébe született, természetes számára, hogy Apa a világ legbiztonságosabb pontja.

    Plusz segítségek

    Olyan nincs, hogy valami mindig működik. Állandó kreatív alkalmazkodást kíván tőlünk a gyermeknevelés. Ne gondoljuk, hogy minket akarna bosszantani a sírásával, de azt sem, hogy tőlünk teljesen független lenne az érzelemvilága. Esélyes, hogy ha nem tujduk kitalálni, miért sír, éppen a mi feszültségünkre reagál!
    Szerencsére vannak menekülőpontok, amikre tudatosan rászoktathatjuk a gyermekünket.
    Lehet például ez egy bizonyos dalocska, amit mindig elénekelünk az altatáskor. Jó hatással van a babákra néhány ritmus. Ne érezzünk lelkifurdalást, ha a TV elé ültetjük, egy babahordozóban, vagy közösen táncolunk, úgy ringatjuk őt. Szülőre, babára egyaránt jó hatással tudnak lenni ezek a zenék. Mindaz, amit eddig leírtam, kizárólag akkor működik, ha képesek vagyunk a baba ritmusára ráhangolódni, és abban a kis időszakaszban az elalvására koncentrálni, amikor már álmos, de még nem túl fáradt egy békés elalváshoz.
    Derita mNemos